Megjelent: Netbaby, 2008. február
Kérdés:
Tisztelt Fung Emília ! Az én fiam 2 és fél éves. Napról napra többet beszél. Vannak
betűk amiket nem tud, vagy nem akar kimondani , és amikor mond egy mondatot
az olyan mintha egy külföldi mondaná. Pl. Itt a ém. (Itt vagyok.)
Lehet-e ezen valahogy csiszolni? Könyvekkel, beszélgetésekkel, felfedező körutakkal
próbálkozom több kevesebb sikerrel.
Milyen módszerekkel lehetne még próbálkozni? Segítségét előre is köszönöm!
„Akkóóól főkaptóta villaaant, lekaptótaa, szikíttunk.”
Megfejtés: Amikor az alagútban mentünk a Gyermekvasúton, a sötétben a vezető
felkapcsolta a villanyt, aztán lekapcsolta, és mi sikítottunk. (2 éves fiú)
3 éves koráig gyermekünk még nem, vagy kevésbé jól beszéli a nyelvünket – tanulja.
A hangok ejtését (tisztelettel jegyzem meg, nem az okoskodás hangján, hogy a
betűket mindössze akkor tudja kiejteni a gyermek a száján, ha azokat előzőleg
szájba vette), a nyelvtani szerkezeteket, a szavakat és jelentésüket, a logikai
egységek építését.
– az artikulációban még nem tudott hangot egy könnyebben ejthetővel helyettesít:
az „akkor” r-jét a nyújtott ó-val és l-lel
– összevon: egy távirati stílusú mondattal él a megfejtésben megfogalmazott
többszörösen összetett helyett
– kihagy: „szikíttunk”-sikítottunk
Együttlétük folyamatos interakcióiban Ön már sikert ért el: egy fiú önálló entitásként
fogalmazza meg magát két évesen – „itt a ém”.
A csiszolás útja az, amiről Ön is beszámol – első helyre természetesen a beszélgetést,
a folyamatos megnevezést, az állandó ismételgetést tenném (gyerek: „itt a ém”, felnőtt:
„itt vagyok”. „igen, itt vagy, tényleg…”).
Az együtt nézegetett könyvek is a megnevezésre centrálnak, nem valamely bonyolult
dramaturgiájú történetre (Nézd, itt a kutya. Vacsorázni megy. Csontot eszik. Most
meghallgatja a mesét és aludni megy…)
A felfedező körutak is viszonylag szűk fizikai egységet jelenthetnek: a megszokott játszótér
világa reggel-délután, télen-tavaszodva, üresen-teli gyerekkel…
Ezek a több-kevesebb sikerű akciók gördítik maguk előtt mind nagyobb, s nagyobb
hólabdaként a birtokolt nyelvi tudást, melyhez sok erőt kívánunk:)